loading...
سبزرایان
احمد بازدید : 43 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

نوت بوک یک دستگاه الکترونیکی ظریف و حساس است و کارکردن با آن نیازمند مراقبت مخصوص به خود می باشد. در این صورت بروز مشکلات آن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. در اینجا نکات مهمی که رعایت آنها موجب آرامش خاطر کاربران و نیز تسهیل در استفاده بهینه از نوت بوک خواهد شد را به ترتیب توضیح خواهیم داد :

1- باطری :

از آنجا که باطری از قطعات نسبتاً گران قیمت نوت بوک بوده لذا برای بالا بردن عمر آن لازم است پس از خرید دستگاه آنرا یک بار به مدت 10ساعت مداوم و به صورت خاموش به برق متصل کرده تا شارژ اولیه انجام شود. درصورتی که قبل از انجام شارژ اولیه می خواهید از دستگاه استفاده نمائید بهتر است باطری را از دستگاه جدا نموده و از برق مستقیم استفاده نمائید پس از آن دستگاه را خاموش وسپس باطری را نصب و آن را به برق متصل نمائید و بگذارید حدود10ساعت (مثلاً یک شب تا صبح ) دستگاه به برق متصل بماند.

پس از شارژاولیه می توانید به طور معمول چه در حالت روشن و چه خاموش دستگاه را جهت شارژ به برق متصل نمائید.

افزایش عمر باطری لپ تاپ :

هنگامی که باتری در حالت شارژ کامل و وضعیت آماده است، باقی ماندن سیم شارژ در پریز باعث گرم نگه داشتن آن شده که این امر می تواند به مرور سبب ایجاد افت در کارایی آن شود. این نکته ای اساسی است که در مورد همه باتری های قابل شارژ صادق است. زیرا شارژ زیادی با ایجاد گرمای اضافه موجب داغی باتری و کوتاهی عمر موثر و کاهش نگه داشتن شارژ در آن می شود.

بهترین روش برای طولانی کردن عمر باتری لپ تاپ این است که ملاحظه کارانه از آن استفاده کنید. یعنی فقط زمانی که باتری آن نیاز به شارژ دارد آن را به برق متصل کنید و در حالت روشن یا خاموش هرگز در حالی که سیم آن به پریز برق متصل است، آن را برای مدت طولانی به حال خود رها نکنید. در زمان استفاده روی میز کار نیز هنگامی که باتری نوت بوک شارژ دارد، آن را به برق نزنید و زمانی که شارژ آن به حدود 40 درصد رسید، مجدداً آن را شارژ کنید.

لازم است گهگاهی هم اجاز دهید که باتری کاملاً خالی شود و این امر به حفظ قدرت نگهداری شارژ و افزایش عمر آن کمک می کند. در زمانی که قصد دارید باتری را از لپ تاپ جدا کرده و برای مدتی طولانی جدا از آن نگهداری کنید،  باید آن را در حالتی که حدود 40 درصد شارژ دارد جدا کرده و در محلی خشک و خنک نگهدارید و دقت کنید که به زمین نیفتد و ضربات شدید بر آن وارد نیاید. هر 2 یا 3 هفته یک بار نیز آن را به لپ تاپ وصل و کامل شارژ کرده و دوباره پس از مصرف هنگامی که شارژ آن به حدود 40 درصد رسید، مجدداً جدا ساخته و با شرایط یاد شده بالا نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر برای مدت طولانی در محل ثابتی از نوت بوک استفاده می نمائید مثلاً در دفتر کار یا در منزل بهتر است باطری را از دستگاه جدا نموده زیرا اگر باطری بر روی دستگاه و به مدت یک هفته به صورت دائم به برق متصل باشد دچار مشکل شده و قابلیت نگه داشتن شارژ را از دست می دهد و دیگر قابل استفاده نیست.

2- دیسک درایو(ODD ) :

یکی دیگر از قطعات مصرفی و ظریف دستگاه دیسک درایو آن است که در دستگاه های جدید معمولاً  DVDRW و اخیراً BLU RAY می باشند. عدم آگاهی از نحوه صحیح استفاده از درایو باعث خرابی سریع آن می گردد. درایوهای نصب شده بر روی نوت بوک ها بر خلاف دستگاه های      PCبسیار ضعیف هستند. بنابراین توصیه می گردد هرگز به مدت طولانی و بطور مستمر از آن استفاده نمائید. مثلاً برای دیدن فیلم و یا در هنگام بازی بهتر است ابتدا آنها را بر روی هارد دیسک کپی یا نصب نمائید سپس آنها را روی هارد دیسک اجرا کنید. در این صورت زمان استفاده از درایو به جای حداقل یک ساعت  و نیم به کمتر از  5 یا10دقیقه ای که صرف کپی یا نصب می شود کاهش خواهد یافت. توجه داشته باشید که در بعضی از دستگاه ها درایو مربوطه به صورت مکشی عمل می نماید و دیسک را باید در شیار تعبیه شده قرار داد و با فشار به لبه دیسک درایو دستگاه آنرا به داخل می کشد. در انواع معمول دیگر نگهدارنده دیسک به صورت کشوئی با فشار دادن دکمه مربوطه بیرون می آید لذا در نوع مکشی با تاکید زیاد توصیه می شود از قراردادن MINI CD )دیسک های سایز کوچک ) جدا خودداری نموده و فقط از دیسک های با سایز معمولی (قطر12سانتی متر) استفاده نمائید. یادآوری می گرددکه درایوهای نوت بوک برای کپی کردن DVD,CDبه تعداد زیاد مناسب نیستند و فقط در صورت لزوم و به مقدار کم می بایست از آن استفاده شود.

3- تمیز کردن دستگاه :

برای تمیز کردن دستگاه هرگز از موادشیمیایی خاص استفاده ننمائید مگر اینکه استانداردهای لازم را برای این کار داشته باشند از پاشیدن مستقیم مایعات به روی دستگاه به شدت پرهیز نمائید بهتراست برای این کار از یک دستمال پارچه ای نرم و بدون پرز که با آب مرطوب شده استفاده شود اگر قصد استفاده ا ز مواد شیمیایی مجاز را دارید کمی از آنرا به اندازه مرطوب شدن دستمال شدن برروی دستمال بپاشید و سپس اقدام به تمیز کردن بنمائید. توجه داشته باشید که عمل نظافت دستگاه باید چند دقیقه پس از خاموش نمودن آن صورت بگیرد.

4- لوازم جانبی :

اتصال لوازم جانبی همواره یکی از دلایل بروز اشکال و خرابی در نوت بوک می باشد. توجه داشته باشید که همواره از لوازم استاندارد و با کیفیت استفاده نمائید و حتماً از سلامت آنها مطمئن باشید. لوازمی از قبیل   FLASH,USP,MOUSEهمچنین کلیه کارتهای با پروتکل PCMCIA یا PCI  EXPRESS  از قبیل کارتهای TV TUNER و یا GAME اگر اشکال داشته و یا استاندارد نباشند باعث بروز خرابی در پورتهای مربوطه می گردند.

5- ارتقاء قطعات ( Upgrade ) :

چنانچه تصمیم به اتقاء دستگاه خود ار نظر HDD، RAM و... را در طول دوره گارانتی داشته باشید حتماً به دفتر خدمات پس از فروش مراجعه نمائید. در این صورت کارشناسان مربوطه با در نظر گرفتن سازگازی قطعه مورد نظر با دستگاه شما ارتقاء لازم را انجام می دهند و دستگاه شما کماکان تحت پوشش گارانتی باقی خواهد ماند.

توصیه می شود پس از اتمام دوره گارانتی نیز از مراجعه به مراکز غیر تخصصی و فاقد صلاحیت های فنی لازم پرهیز نمائید زیرا ممکن است دچار مشکلات بسیار و نیز متحمل هزینه های بالا و متعدد شوید.

7- کلمه رمز (  Password) :

از انجا که نوت بوک دستگاهی شخصی است کاربران برای حفظ امنیت اطلاعات خود اقدام به گذاشتن کلمه رمز بر روی بایوس دستگاه می نماید. متاسفانه موارد بسیاری مشاهده شده است که کاربر کلمه رمز مورد نظر را فراموش میکند. و متاسفانه برخلاف کامپیوترهای PC برداشتن و یا تغییر آن کار بسیار دشوار و در بعضی موارد غیر ممکن است. لذا توصیه می شود که کلمه مورد نظر را در جائی که بعدها بتوانید به آن به سهولت دسترسی داشته باشید یادداشت نمائید.

8- تهیه دیسک بازیابی( Reccovery) :

در بسیاری از نوت بوک های جدید که با سیستم عامل ویندوز ارائه می شوند دیگر CD یا DVD مربوطه به صورت جداگانه به خریدار تحویل داده نمی شود بلکه نسخه اصلی ویندوز به همراه درایورهای مربوط به قطعات داخلی دستگاه توسط کمپانی های سازنده در قسمتی از هارد دیسک و در یک پارتیشن و فولدر که اغلب به صورت مخفی ( Hidden) بوده و در My computer ویندوز هم دیده نمی شود نصب شده است.

این روش جدید به شما این امکان را می دهد که هر گاه ویندوز به هر دلیلی دچار اشکال شد  بتواند در موقع روشن کردن دستگاه با فشار دادن کلیدی ( که در انواع نوت بوک متفاوت است ) ویندوز را به حالت اولیه برگردانده و دستگاه مانند روز اول خرید آماده استفاده مجدد شود. باید توجه داشت که در این حالت کلیه اطلاعات ( حداقل در پارتیشن C) پاک می شود.

10- نکات ایمنی :

v  توصیه می شود که در هنگام کار با نوت بوک آن را بر روی یک سطح صاف مانند میز و یا شیشه قرار دهید. از قرار دادن دستگاه بر روی سطوح پرزدار مانند فرش و موکت و پتو و ... به شدت پرهیز نمائید.

v  بعضی از کاربران عادت به قرار دادن اشیائی مانند خودکار و چیزهائی از این قبیل بر روی لبه کیبورد دستگاه دارند. بارها دیده شده که زمان بستن در دستگاه فراموش کرده اند شی مورد نظر را بردارند و این عمل اغلب باعث شکستن و یا وارد آمدن آسیب جدی به LCD دستگاه می شود.

v  از قرار دادن لیوان و بطری حاوی انواع مایعات در اطراف دستگاه خودداری نمائید. ممکن است که در یک لحظه برخورد اتفاقی دست باعث ریختن مایع داخل لیوان یا بطری بر روی دستگاه گردد. در صورت بروز چنین اتفاقی خیلی سریع کابل برق و باطری دستگاه را از آن جدا کنید.

v  حتماً برای حمل و نقل دستگاه از کیف دارای حفاظ و مخصوص نوت بوک استفاده شود تا خطر ضربه خوردن به آن کمتر شود. بهتر است با کارشناسان مرکز در رابطه با چگونگی و نوع مناسب کیف برای نوت بوک خود مشورت نمائید.

v  توصیه می شود که در هنگام حمل و نقل دستگاه در مسیرهای طولانی مخصوصاً با استفاده از کیف حتماً از خاموش بودن دستگاه ( اجرای کامل دستور Shut Down) مطمئن شوید زیرا قرار گرفتن ویندوز در حالت Stand by به معنای خاموش بودن کامل دستگاه نیست و مقدار کمی از ولتاژ منبع تغذیه در بعضی از قطعات مانند RAM دستگاه وجود دارد و در اثر به وجود آمدن الکتریسیته ساکن بر اثر سایش به اشیاء دارای الکتریسیته ساکن ممکن است دستگاه آسیب ببیند. همچنین در حالت Hibernate نیز دستگاه کاملاً خاموش نبوده و برای حمل و نقل های طولانی مناسب نیست. از این حالت می بایست حداکثر برای جابجائی مسیرهای کوتاه مثلاً در محیط داخل یک آپارتمان و انتقال دستگاه از یک اتاق به اتاق دیگر استفاده شود. از آنجائی که به خاطر خاموش و روشن شدن دستگاه زمان بسته شدن و بالا آمدن مجدد طولانی است استفاده از Hibernate باعث صرفه جوئی در زمان خواهد شد.

v  با توجه به اینکه قطعات داخلی نوت بوک بسیار ظریف و فشرده و در قالب های کوچکی ساخته شده اند بنابراین از روشن گذاشتن دستگاه به مدت طولانی پرهیز نمائید. این نوع کامپیوتر با کامپیوترهای PC به لحاظ طراحی متفاوت بوده و آسیب پذیری بیشتری دارند و روشن ماندن آنها در زمانهای طولانی باعث بروز اختلال در عملکرد قطعات سخت افزاری دستگاه شده و عمر آنها را کاهش می دهد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
فروش رایانه و کالای دیجیتال کالای اصلی خدمات پس از فروش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 74
  • بازدید کلی : 2,451